SEA of zoekmachine advertenties

SEA (Search Engine Advertising S) is het plaatsen van betalende advertenties die verschijnen naast de natuurlijke of organische zoekresultaten in een zoekmachine. Deze advertenties worden gelinkt aan bepaalde keywords of zoekwoorden die in een zekere regio worden ingegeven op bepaalde netwerken. Een advertentie kan bv getoond worden in het Google netwerk (Google Search, Google Maps, Google Shopping, enz.) maar niet perse op het Displaynetwerk van Google (YouTube, G-Mail, etc).

SEA wordt gebruikt om zoveel mogelijk vertoningen te bekomen en clicks op je advertentie te krijgen, met het doel om uiteindelijk conversie te realiseren. Het vergt wel wat kennis en tools om een goede advertentie te creëren, te optimaliseren, en het beste resultaat te behalen. Daarom is het slim om dadelijk een SEA expert onder de arm te nemen en met zijn hulp je budget optimaal te besteden.

In België is Google Adwords de grootste aanbieder van online advertenties.

In Google vind je deze Google Adwords advertenties boven en rechts, naast de organische zoekresultaten. Adwords gebruikt een Pay Per Click (PPC) systeem. Met dit systeem betaalt de adverteerder pas voor de advertentie, eens er op wordt geklikt. Om je budget onder controle te houden als adverteerder, is het mogelijk een maximum bedrag per dag in te stellen (bijvoorbeeld 20 euro per dag met een maximum van 1 € per klik). Op basis van je zoekwoorden, de kwaliteit van je advertentie en de relevantie ervan maakt Google een raming van deze kost per klik voor de adverteerder. Indien verschillende adverteerders een advertentie willen plaatsen met hetzelfde zoekwoord, worden advertenties de meest rendabele (en dus niet altijd de duurste) advertenties bovenaan geplaatst.